1. WAAROM HEBBEN WE EEN PRIVACY- EN GEGEVENSBESCHERMINGSBELEID AANGENOMEN?
B-CONNECTED SOLUTIONS (hierna “wij” of “ons” genoemd), ingeschreven bij de Banque Carrefour des Entreprises onder het nummer 0802.251.960 en met maatschappelijke zetel te 2 Venelle de la Réserve, 1301 Waver, hecht veel belang aan de bescherming van uw gegevens en stelt alles in het werk om deze te beschermen. Dit privacy- en gegevensbeschermingsbeleid (hierna “dit beleid” of “het beleid”) is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door B-CONNECTED SOLUTIONS, via haar webapplicatie www.jecherche.be en haar mobiele versie (hierna de “applicatie”). In deze context wordt B-CONNECTED SOLUTIONS beschouwd als de verantwoordelijke voor de verwerking.
Dit Beleid maakt deel uit van onze wens om transparant te handelen, in overeenstemming met Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (hierna “RGPD”) en de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.
Wij behouden ons het recht voor om dit Beleid op elk moment te wijzigen, met name om rekening te houden met eventuele wijzigingen in de wetgeving en/of onze diensten. In dat geval zullen wij de wijzigingen rechtstreeks publiceren op onze applicatie en zullen wij u, voor zover mogelijk, via om het even welk middel informeren in geval van substantiële wijzigingen in dit Beleid.
2. OP WIE IS ONZE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS VAN INVLOED?
De personen op wie de verwerking door B-CONNECTED SOLUTIONS betrekking heeft, zijn alle personen van wie de persoonsgegevens via onze applicatie worden verwerkt, d.w.z. personen die zich registreren/inloggen op hun persoonlijke account (hierna “Klanten”) en personen die gewoon op de applicatie surfen (hierna “Bezoekers”). In het kader van dit beleid worden Klanten en Bezoekers gezamenlijk “Gebruikers” of “u” genoemd.
Met “persoonsgegevens” bedoelen we alle persoonsgegevens die op u betrekking hebben, d.w.z. alle informatie waarmee u direct of indirect als natuurlijke persoon kunt worden geïdentificeerd.
Met “verwerking” bedoelen we elke bewerking of elk geheel van bewerkingen die al dan niet worden uitgevoerd met behulp van geautomatiseerde processen en die worden toegepast op persoonsgegevens of reeksen persoonsgegevens, waaronder de volgende handelingen vallen: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, openbaar maken door middel van doorzending, verspreiding of op andere wijze ter beschikking stellen, samenbrengen of combineren, beperken, wissen of vernietigen.
3. INFORMATIE OVER ONZE VERWERKING VAN UW GEGEVENS
3.1 WELKE CATEGORIEËN PERSOONSGEGEVENS VERWERKEN WIJ?
In het kader van de hieronder uiteengezette verwerkingsdoeleinden verwerken we de volgende persoonsgegevens alleen wanneer deze relevant en strikt noodzakelijk zijn voor de doeleinden, in overeenstemming met het principe van gegevensminimalisatie.
We verzamelen en verwerken:
Uw persoonlijke identificatiegegevens, waaronder uw achternaam, voornaam en woonadres;
Uw telefonische identificatiegegevens;
Uw elektronische identificatiegegevens, waaronder uw e-mailadres, uw wachtwoord, uw IP-adres en uw verbindingslogboek;
Uw professionele gegevens, waaronder uw type activiteit;
Je financiële gegevens, waaronder de geschiedenis van je financiële transacties;
Informatie over de woning die te koop/te huur wordt aangeboden, inclusief foto’s van de woning;
Alle andere informatie die je ons vrijwillig hebt gegeven, in het bijzonder door contact met ons op te nemen of een advertentie te publiceren.
Wij verzamelen geen “speciale” gegevens in de zin van de RGPD, d.w.z. gegevens met betrekking tot, onder andere, religieuze of filosofische overtuigingen, lidmaatschap van een vakbond, medische gegevens, enz.
Anderzijds kunnen we niet-persoonlijke gegevens verzamelen, d.w.z. gegevens die niet direct of indirect een specifiek individu identificeren. Deze gegevens kunnen dan worden gebruikt voor welk doel dan ook, bijvoorbeeld om onze applicatie en de producten en diensten die wij aanbieden te verbeteren.
In het geval dat niet-persoonlijke gegevens worden gecombineerd met persoonlijke gegevens op een zodanige manier dat het mogelijk is om de betrokken personen te identificeren, zullen deze gegevens worden behandeld als persoonlijke gegevens totdat het onmogelijk is om ze te koppelen aan een specifieke persoon.
3.2 HOE VERZAMELEN WIJ UW GEGEVENS?
Wij verzamelen uw persoonsgegevens op verschillende verzamelpunten op onze applicatie.
Deze verzamelpunten zijn als volgt:
Registreren bij onze applicatie;
Toegang tot uw klantprofiel;
Cookies op onze applicatie;
Ons contactformulier;
Onze instant messaging service;
Elke uitwisseling tussen u en ons via e-mail of post.
3.3 VOOR WELK(E) DOEL(EN) VERWERKEN WIJ UW GEGEVENS?
Hieronder beschrijven we de doeleinden en rechtsgrondslagen waarvoor we uw persoonsgegevens verwerken.
Art. 6.1.a) van de GDPR: Toestemming
Het verbeteren van onze diensten door het analyseren van het gebruik van onze applicatie via cookies, om de kwaliteit en bruikbaarheid te verbeteren.
Art. 6.1.b) van de RGPD: Uitvoering van precontractuele en/of contractuele maatregelen
Registratie voor een klantenaccount.
Beheer van uw Klantenaccount.
Beheer van relaties met en tussen Klanten, om te kunnen reageren op hun verzoeken via eender welk contactmiddel.
In het algemeen verwerken wij uw gegevens om u in staat te stellen onze diensten effectief te gebruiken (het vergemakkelijken van het zoeken en verkopen/huren van een woning, in het bijzonder via een matching-algoritme, evenals het gebruik van onze instant messaging-dienst).
Art. 6.1.f) van de RGPD: Legitiem belang van B-CONNECTED SOLUTIONS
Beheer van ontvangen verzoeken/berichten.
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de gegevens van mensen die met haar in contact komen, om adequaat te kunnen reageren.
Beheer van de veiligheid en goede werking van onze website
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het garanderen van de veiligheid van haar informatie en de goede werking van haar applicatie.
Het vragen en verspreiden van uw mening over onze applicatie.
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een rechtmatig belang bij het publiceren van de meningen van haar Gebruikers over haar applicatie, voor publicitaire doeleinden.
Beheer van geschillen en rechtszaken.
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een legitiem belang bij het verwerken van uw gegevens in het kader van een geschil of rechtszaak die kan ontstaan tussen ons en u, om onze belangen te waarborgen en te verdedigen.
In alle gevallen staan deze legitieme belangen in verhouding tot de eerbiediging van uw rechten en vrijheden.
We kunnen verwerkingen uitvoeren die nog niet voorzien zijn in dit Beleid. In dat geval ontvangt u een kennisgeving in uw persoonlijke e-mail om u op de hoogte te stellen van de wijzigingen in onze verwerking, met een verzoek tot validatie van uw kant.
3.4 HOE LANG BEWAREN WE UW GEGEVENS?
Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor de doeleinden waarvoor wij ze verwerken. We zorgen ervoor dat de bewaartermijnen relevant zijn en voldoen aan de wettelijke termijnen.
Behalve in de hieronder vermelde specifieke situatie, bewaren we uw gegevens gedurende een periode van 5 jaar vanaf de datum van onze laatste relatie met u (d.w.z. einde van de contractuele relatie, einde van de gebeurtenis die aanleiding gaf tot het verzamelen van uw gegevens, enz.)
In het geval van een geschil of rechtszaak met u bewaren we uw gegevens 10 jaar vanaf het einde van het geschil of de rechtszaak.
We bewaren uw factuurgegevens 7 jaar in overeenstemming met onze wettelijke verplichtingen.
We bewaren uw gegevens zolang u een klantenaccount hebt en tot 15 dagen na het verwijderen van dat account, zodat u uw account kunt herstellen als u dit aanvraagt bij [email protected].
Met betrekking tot uw zoekopdrachten en de advertenties die u publiceert, bewaren we uw gegevens totdat u deze verwijdert.
Aan het einde van de bovengenoemde bewaartermijnen worden uw persoonlijke gegevens verwijderd of anoniem gemaakt.
3.5 AAN WIE WORDEN UW GEGEVENS DOORGEGEVEN?
In het kader van onze dienstverlening kunnen we uw gegevens delen met anderen. Onder alle omstandigheden garanderen wij een hoog niveau van bescherming van uw gegevens.
A. Interne ontvangers
We geven alleen toegang tot uw gegevens aan interne personen die dit nodig hebben voor hun functie. De volgende personen kunnen toegang hebben tot uw gegevens
De Chief Executive Officer (CEO) ;
De functionaris voor gegevensbescherming (DPO).
B. Externe ontvangers
ONDERAANNEMERS
In overeenstemming met artikel 28 van de RGPD is de toegang van onze onderaannemers tot uw gegevens gebaseerd op ondertekende contracten waarin hun verplichtingen op het gebied van gegevensbescherming en vertrouwelijkheid worden vermeld.
In het kader van onze activiteiten kunnen wij uw gegevens delen met de volgende onderaannemers:
IT-dienstverleners die ons helpen bij het leveren van de applicatie;
CRM-tools (Customer and prospect relationship management);
Aanbieders van betalingsdiensten (STRIPE);
sociale netwerken
Communicatie- en reclamebureaus.
DERDE PARTIJEN
De volgende derden kunnen, binnen de grenzen van hun bevoegdheden, toegang hebben tot uw gegevens:
Diverse gerechtelijke instanties en overheidsinstanties, zoals rechtbanken en gerechtshoven, administratieve autoriteiten, wettelijke vertegenwoordigers.
3.6 WORDEN UW GEGEVENS DOORGEGEVEN BUITEN DE EUROPESE ECONOMISCHE RUIMTE (“EEA”)?
Voor zover mogelijk en met uitzondering van sociale netwerken, geven wij uw gegevens niet door buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Als bepaalde verwerkingen echter overdrachten buiten de EER met zich meebrengen, zullen wij ervoor zorgen dat deze overdrachten een passend beschermingsniveau genieten.
4. WELKE BEVEILIGINGSMAATREGELEN ZIJN ER VOOR UW PERSOONSGEGEVENS?
Wij implementeren passende technische en organisatorische maatregelen om een passend beveiligingsniveau te garanderen voor de verwerking van uw persoonsgegevens, met name tegen verlies, diefstal, misbruik of wijziging van de ontvangen informatie, openbaarmaking of ongeoorloofd gebruik (SSL-certificaten, hashing van wachtwoorden, enz.).
Bij het vaststellen van deze maatregelen houden we rekening met de stand van de techniek, de kosten van implementatie en de aard, omvang, context en doeleinden van de verwerking, evenals de risico’s voor de rechten en vrijheden van Gebruikers.
Mochten uw persoonsgegevens in gevaar komen, dan zullen wij onmiddellijk actie ondernemen om de oorzaak van de inbreuk vast te stellen en passende corrigerende maatregelen te nemen.
Indien nodig zullen wij u, in overeenstemming met de geldende wetgeving, informeren over dit incident.
5. WAT ZIJN UW RECHTEN MET BETREKKING TOT UW PERSOONSGEGEVENS?
In overeenstemming met artikel 15 tot 22 van de RGPD heeft elke persoon het recht om de volgende rechten uit te oefenen, zodat u de controle over uw gegevens kunt behouden:
Recht op toegang, informatie en kopie van gegevens
U hebt het recht om van ons een bevestiging te krijgen dat uw gegevens worden verwerkt.
U hebt ook het recht op toegang tot een reeks gegevens: de doeleinden die de verwerking rechtvaardigen, de betrokken gegevenscategorieën, de derden aan wie de gegevens mogelijk zullen worden verstrekt, waar en hoe lang de gegevens zullen worden opgeslagen, het bestaan van rechten op rectificatie, beperking of verzet, het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde autoriteiten, informatie over de herkomst van de gegevens als deze niet rechtstreeks bij u zijn verzameld, het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming en tot slot alle relevante informatie over de logica, het belang en de mogelijke gevolgen van een dergelijke verwerking voor u.
Wij moeten op eenvoudig verzoek van u kosteloos een al dan niet elektronische kopie van de verwerkte gegevens ter beschikking stellen.
Als u extra kopieën wenst, kunnen wij u vragen een redelijke vergoeding te betalen die overeenkomt met de administratieve kosten die deze reproductie met zich meebrengt.
Recht op correctie van gegevens
U hebt het recht om ons onverwijld op de hoogte te stellen van uw wens om bepaalde gegevens die op u betrekking hebben te corrigeren wanneer u van mening bent dat deze onjuist, onvolledig of verouderd zijn.
Recht om bezwaar te maken tegen verwerking
Wanneer wij uw gegevens verwerken op basis van een van onze legitieme belangen, hebt u het recht om op elk moment en op gronden die verband houden met uw specifieke situatie bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
In dat geval moeten wij de verwerking stopzetten, tenzij wij kunnen aantonen dat andere gronden die de verdere verwerking rechtvaardigen, zwaarder wegen dan uw belangen, rechten en vrijheden of voor de vaststelling, uitoefening of verdediging van rechtsvorderingen.
Daarnaast hebt u het recht om te allen tijde bezwaar te maken tegen communicatie voor commerciële prospectiedoeleinden.
Recht op wissen (recht om vergeten te worden)
U hebt het recht om, onder bepaalde voorwaarden, onverwijld de verwijdering van uw persoonsgegevens van ons te verkrijgen.
U kunt het wissen van uw persoonlijke gegevens verkrijgen als een van de volgende redenen van toepassing is:
De gegevens zijn niet langer noodzakelijk voor de doeleinden van de verwerking;
U trekt uw toestemming voor de verwerking van uw gegevens in en wij baseren deze verwerking uitsluitend op de rechtsgrondslag van uw toestemming;
U maakt bezwaar tegen de verwerking;
Wij uw persoonsgegevens onrechtmatig hebben verwerkt;
de gegevens die wij bewaren onvolledig, onjuist of verouderd zijn; of
of verouderd;
We moeten uw persoonsgegevens wissen om te voldoen aan een wettelijke verplichting (onder EU- of lidstaatwetgeving) waaraan we zijn onderworpen.
Als we uw gegevens toegankelijk hebben gemaakt voor andere entiteiten, zijn we verplicht alle nodige stappen te ondernemen om die entiteiten te informeren dat u hebt verzocht om het wissen van uw gegevens.
Recht op beperking van de verwerking
U hebt het recht om van ons de beperking/beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens te verkrijgen. Dit recht kan in verschillende omstandigheden worden geactiveerd en kan een aanvulling zijn op de toepassing van andere rechten.
In het geval dat de beperking van de verwerking niet langer van toepassing is, zullen wij u hierover informeren.
Recht op overdraagbaarheid van uw gegevens
Als wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een contract of uw toestemming en de verwerking wordt uitgevoerd via geautomatiseerde middelen, kunt u ons vragen om al uw persoonsgegevens aan u over te dragen of over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
Recht om uw toestemming in te trekken
Wanneer de verwerking is gebaseerd op uw toestemming, hebt u het recht om deze toestemming op elk gewenst moment in te trekken. Een dergelijke intrekking heeft echter geen invloed op de rechtmatigheid van enige verwerking op basis van uw toestemming die wij voorafgaand aan een dergelijke intrekking hebben uitgevoerd.
6. HOE KUNT U UW RECHTEN UITOEFENEN?
Om uw rechten uit te oefenen, kunt u ons een schriftelijk, gedateerd en ondertekend verzoek sturen per post of per e-mail (zie contactgegevens hieronder).
Om u te helpen uw rechten af te dwingen, moeten we controleren of uw verzoek betrekking heeft op uw persoonsgegevens.
Wij kunnen u om aanvullende informatie vragen als het redelijkerwijs niet mogelijk is om u te identificeren aan de hand van de informatie waarover wij beschikken.
Wij zijn verplicht om u zo snel mogelijk, en in ieder geval binnen een maand na ontvangst van uw verzoek, informatie te verstrekken over de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van uw verzoek.
Indien nodig kan deze periode met twee maanden worden verlengd als de complexiteit of het aantal ingediende verzoeken dit rechtvaardigt. In het laatste geval zijn wij verplicht u binnen een maand na ontvangst van het verzoek op de hoogte te stellen van een dergelijke verlenging.
Wij kunnen uw verzoek om een recht uit te oefenen weigeren indien :
Wij de persoon die het verzoek indient niet kunnen identificeren;
De verzoeken duidelijk ongegrond of buitensporig zijn, met name vanwege het repetitieve karakter of de technische moeilijkheid om de gegevens te structureren.
Als een verzoek wordt geweigerd, kunt u een klacht indienen bij een toezichthoudende autoriteit of gerechtelijke stappen ondernemen.
7. HOE CONTACT MET ONS OPNEMEN
Als u een suggestie of vraag hebt over de manier waarop wij uw gegevens verwerken of over ons beleid, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:
Adres: Venelle de la Réserve 2 – 1300 Waver
E-mail: [email protected]
8. WILT U EEN KLACHT INDIENEN BIJ EEN TOEZICHTHOUDENDE AUTORITEIT?
Als u vindt dat uw rechten niet worden gerespecteerd, is het raadzaam om rechtstreeks contact met ons op te nemen.
U kunt echter ook een klacht indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit, waarvan u de contactgegevens hieronder vindt:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Pressestraat 35 – 1000 Brussel
+32 2 274 48 00
Voor meer informatie over klachten en mogelijke verhaalmiddelen kunt u de informatie raadplegen die beschikbaar is op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit:
https://www.autoriteprotectiondonnees.be.
Daarnaast hebt u altijd de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de bevoegde Belgische rechtbanken.