Algemene Verordening Gegevensbescherming
1. Waarom hebben we een privacy- en gegevensbeschermingsbeleid opgenomen?
B-CONNECTED SOLUTIONS (hierna "wij"), geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0802.251.960 en met maatschappelijke zetel gevestigd aan de 2 Venelle de la Réserve, 1301 Wavre, hecht veel belang aan de bescherming van uw gegevens en neemt alle nodige maatregelen om deze te beschermen. Dit privacy- en gegevensbeschermingsbeleid (hierna "dit beleid" of "het beleid") is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door B-CONNECTED SOLUTIONS, via haar webapplicatie www.ikzoek.be en haar mobiele versie (hierna "de applicatie"). In dit kader wordt B-CONNECTED SOLUTIONS beschouwd als de verwerkingsverantwoordelijke.
Dit beleid komt voort uit onze wens om volledig transparant te handelen, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 27 april 2016 en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
We behouden ons het recht voor om dit beleid op elk moment te wijzigen, met name om rekening te houden met eventuele wettelijke ontwikkelingen en/of wijzigingen in onze diensten. In dat geval zullen we de wijzigingen rechtstreeks op onze applicatie publiceren en, indien mogelijk, zullen we u op de hoogte stellen van eventuele substantiële wijzigingen in dit beleid.
2. Wie wordt beïnvloed door onze verwerking van persoonsgegevens?
De personen die worden beïnvloed door de verwerkingen uitgevoerd door B-CONNECTED SOLUTIONS zijn alle personen wiens persoonsgegevens worden verwerkt via onze applicatie, dat wil zeggen de personen die zich registreren/inloggen op hun persoonlijke account (hierna "de Klanten") evenals de personen die gewoon surfen op de applicatie (hierna "de Bezoekers"). In het kader van dit beleid worden Klanten en Bezoekers gezamenlijk aangeduid als "Gebruikers" of "u".
Met "persoonsgegevens" bedoelen we alle informatie over u als individu die direct of indirect kan worden gebruikt om u te identificeren.
Met "verwerking" bedoelen we elke handeling of reeks van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd met geautomatiseerde middelen, zoals het verzamelen, vastleggen, organiseren, structureren, opslaan, aanpassen of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, openbaar maken door middel van verzending, verspreiding of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, beperken, wissen of vernietigen.
3. Welke cookies gebruiken we, waarom en voor hoelang?
3.1 Welke categorieën van persoonsgegevens verwerken we?
In het kader van de hieronder vermelde verwerkingsdoeleinden verwerken we alleen de volgende persoonsgegevens wanneer deze relevant zijn en strikt noodzakelijk voor de doeleinden, in overeenstemming met het principe van gegevensminimalisatie.
We verzamelen en verwerken:
- Uw persoonlijke identificatiegegevens, waaronder uw naam, voornaam en thuisadres;
- Uw telefoonidentificatiegegevens;
- Uw elektronische identificatiegegevens, waaronder uw e-mailadres, wachtwoord, IP-adres en verbindingsoverzicht;
- Uw zakelijke gegevens, waaronder uw type activiteit;
- Uw financiële gegevens, waaronder de geschiedenis van uw financiële transacties;
- Informatie over het te koop/te huur aangeboden object, inclusief foto's van dat object;
- Alle andere informatie die u vrijwillig aan ons hebt verstrekt, met name via contactopname of het plaatsen van een advertentie.
We verzamelen geen "bijzondere" gegevens in de zin van de AVG, zoals gegevens over religieuze of filosofische overtuigingen, lidmaatschap van een vakbond, medische gegevens, enz.
We kunnen echter wel niet-persoonlijke gegevens verzamelen, dat wil zeggen gegevens die niet direct of indirect kunnen worden gebruikt om een bepaalde persoon te identificeren. Ze kunnen dan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld om onze applicatie, producten en diensten te verbeteren.
Indien niet-persoonsgebonden gegevens worden gecombineerd met persoonsgegevens, zodat identificatie van de betrokken personen mogelijk is, worden deze gegevens behandeld als persoonsgegevens totdat hun combinatie met een specifiek persoon onmogelijk wordt gemaakt.
3.2 Hoe verzamelen we uw gegevens?
We verzamelen uw persoonsgegevens via verschillende verzamelpunten op onze applicatie.
Deze verzamelpunten zijn onder meer:
- Registratie op onze applicatie;
- Toegang tot uw klantprofiel;
- Cookies aanwezig op onze applicatie;
- Ons contactformulier;
- Onze instant messaging-service;
- Mogelijke uitwisselingen tussen u en ons, via e-mail of post.
3.3 Voor welke doeleinden verwerken we uw gegevens?
Hieronder vindt u gedetailleerde informatie over de doeleinden en wettelijke grondslagen waarop wij uw persoonsgegevens verwerken.
Artikel 6.1.a) van de AVG
Verbetering van onze diensten door middel van de analyse van het gebruik van onze applicatie via cookies, om de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid ervan te verbeteren.
Artikel 6.1.b) van de AVG: Uitvoering van precontractuele en/of contractuele maatregelen
- Inschrijving voor een klantaccount.
- Beheer van uw klantaccount.
- Beheer van relaties en koppelingen tussen klanten, om te voldoen aan hun verzoeken via elk communicatiemiddel.
- Over het algemeen verwerken we uw gegevens om u in staat te stellen onze diensten effectief te gebruiken (faciliteren van de zoektocht naar en verkoop/verhuur van onroerend goed, met name via een matchalgoritme, evenals het gebruik van onze instant messaging-service).
Artikel 6.1.c) van de AVG: Nakoming van een wettelijke verplichting
Beheer van verzoeken om uitoefening van rechten ontvangen van personen die betrokken zijn bij onze verwerkingen.
Artikel 6.1.f) van de AVG: Gerechtvaardigd belang van B-CONNECTED SOLUTIONS
- Beheer van ontvangen verzoeken/berichten:
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de gegevens van personen die contact met haar opnemen, om hier adequaat op te reageren.
- Beheer van de beveiliging en goede werking van onze applicatie:
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het waarborgen van de veiligheid van haar informatie en de goede werking van haar applicatie.
- Verzoek en verspreiding van uw feedback over onze applicatie:
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het publiceren van de feedback van haar gebruikers over haar applicatie, voor reclamedoeleinden.
- Beheer van geschillen en juridische procedures:
B-CONNECTED SOLUTIONS heeft een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van uw gegevens in het kader van enig geschil of juridische procedure die ons met u zou kunnen betreffen, om de bescherming en verdediging van onze belangen te waarborgen.
In alle gevallen zijn deze gerechtvaardigde belangen in verhouding tot het respecteren van uw rechten en vrijheden.
Het kan zijn dat wij verwerkingen uitvoeren die nog niet zijn voorzien in dit beleid. In dat geval ontvangt u een melding in uw persoonlijke inbox om u op de hoogte te brengen van de wijzigingen in onze verwerkingen, met een verzoek om uw goedkeuring.
3.4 Hoelang bewaren we uw gegevens?
Uw persoonsgegevens worden alleen bewaard voor de tijd die nodig is om het doel te bereiken waarvoor we ze verwerken. We zorgen ervoor dat de bewaartermijnen relevant zijn en de wettelijke termijnen respecteren.
Tenzij anders vermeld hieronder, bewaren we uw gegevens gedurende een periode van 5 jaar vanaf ons laatste contact met u (dat wil zeggen het einde van de contractuele relatie, het evenement dat aanleiding gaf tot het verzamelen van uw gegevens, enz.).
In geval van geschillen of rechtszaken met u, bewaren we uw gegevens gedurende 10 jaar na het einde van het geschil/de rechtszaak.
We bewaren uw factuurgegevens gedurende 7 jaar, in overeenstemming met onze wettelijke verplichtingen.
We bewaren uw gegevens zolang u een klantaccount heeft. Als u uw account uitschakelt, heeft u 15 dagen de tijd om het opnieuw te activeren door opnieuw in te loggen met uw inloggegevens. Na deze periode wordt uw account definitief verwijderd en gaan alle opgeslagen gegevens verloren, behalve de wettelijke gegevens die verband houden met uw account, die worden bewaard gedurende de termijn die wettelijk is vastgelegd. Vervolgens worden ze ook definitief verwijderd.
Na afloop van de bovengenoemde bewaartermijnen worden uw persoonsgegevens verwijderd of anonimiseren we deze.
3.5 Aan wie worden uw gegevens doorgegeven?
In het kader van onze diensten kan het voorkomen dat we uw gegevens delen. We zorgen te allen tijde voor een hoog niveau van gegevensbescherming.
a) Interne ontvangers
We geven alleen toegang tot uw gegevens aan interne personen wier functie dit vereist. Zo kunnen toegang hebben:
- De algemeen directeur (CEO);
- De functionaris voor gegevensbescherming (DPO).
b) Externe ontvangers
ONDERAANNEMERS
Overeenkomstig artikel 28 van de AVG krijgen onze onderaannemers toegang tot uw gegevens op basis van ondertekende overeenkomsten waarin hun verplichtingen worden vermeld met betrekking tot gegevensbescherming en vertrouwelijkheid.
In het kader van onze activiteiten kunnen we uw gegevens delen met de volgende onderaannemers:
- IT-serviceproviders die ons helpen de applicatie te leveren;
- Klant- en prospectbeheertools (CRM);
- Betalingsdienstaanbieders (STRIPE);
- Sociale media;
- Communicatie- en advertentiebureaus.
DERDEN
In de mate van hun bevoegdheden kunnen de volgende derden toegang hebben tot uw gegevens:
- Verschillende actoren in de rechtspraak en overheidsinstanties, zoals rechtbanken, administratieve autoriteiten, gerechtsdeskundigen.
3.6 Aan wie worden uw gegevens doorgegeven?
Indien mogelijk en met uitzondering van sociale media, geven we uw gegevens niet door buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Als bepaalde verwerkingen echter overdrachten buiten de EER met zich meebrengen, zorgen we ervoor dat deze overdrachten een passend niveau van bescherming genieten.
4. Welke beveiligingsmaatregelen zijn genomen voor uw persoonlijke gegevens?
We implementeren passende technische en organisatorische maatregelen om een adequaat beveiligingsniveau te waarborgen voor de verwerking van uw persoonlijke gegevens, met name om deze te beschermen tegen verlies, diefstal, misbruik, wijziging, openbaarmaking of ongeoorloofd gebruik (SSL-certificaten, wachtwoordhashing, enz.).
Bij het opstellen van deze maatregelen houden we rekening met de stand van de techniek, de kosten van implementatie, en de aard, omvang, context en doeleinden van de verwerking, evenals de risico's voor de rechten en vrijheden van de gebruikers.
In het geval dat uw persoonlijke gegevens worden gecompromitteerd, zullen we snel handelen om de oorzaak van het incident te identificeren en passende corrigerende maatregelen te nemen.
Indien nodig zullen we u conform de geldende wetgeving informeren over dit incident.
5. What are your rights regarding your personal data?
In overeenstemming met de artikelen 15 tot 22 van de AVG, iedere natuurlijke persoon heeft de volgende rechten, waardoor u de controle over uw gegevens kunt behouden:
Recht op toegang, informatie en kopie van gegevens
U heeft het recht om van ons te verkrijgen dat wij bevestigen of wij uw gegevens verwerken.
U heeft ook het recht toegang te krijgen tot een reeks informatie: de doeleinden van de verwerking, de categorieën van gegevens die worden verwerkt, de mogelijke ontvangers van de gegevens, waar en hoelang de gegevens zullen worden opgeslagen, het bestaan van rectificatie-, beperkings- of bezwaarrechten, het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde autoriteiten, informatie over de herkomst van de gegevens als deze niet rechtstreeks bij u worden verzameld, het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming en ten slotte alle relevante informatie over de logica, betekenis en mogelijke gevolgen van dergelijke verwerking voor u.
We moeten een kopie, elektronisch of niet, van de verwerkte gegevens beschikbaar stellen, en dit gratis op basis van een eenvoudig verzoek van uw kant.
Als u extra exemplaren wilt ontvangen, kunnen we u vragen om een redelijke vergoeding te betalen die overeenkomt met de administratieve kosten voor deze reproductie.
Recht op rectificatie van gegevens
U heeft het recht ons onverwijld op de hoogte te stellen van uw wens om bepaalde gegevens over u te laten rectificeren wanneer u van mening bent dat ze onjuist, onvolledig of verouderd zijn.
Recht om bezwaar te maken tegen verwerking
Wanneer wij uw gegevens verwerken op basis van onze legitieme belangen, heeft u het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, op elk moment en om redenen die verband houden met uw specifieke situatie.
We moeten dan stoppen met de verwerking, tenzij we kunnen aantonen dat andere dwingende redenen voor de verwerking zwaarder wegen dan uw belangen, rechten en vrijheden, of voor de vaststelling, uitoefening of verdediging van juridische claims.
Bovendien heeft u te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen communicatie voor commerciële doeleinden.
Recht op verwijdering (recht om vergeten te worden)
U hebt het recht om onder bepaalde voorwaarden de verwijdering van uw persoonsgegevens te verzoeken, en dit zonder vertraging. U kunt de verwijdering van uw persoonsgegevens verkrijgen wanneer een van de volgende redenen van toepassing is:
- De gegevens zijn niet langer nodig voor de doeleinden van de verwerking;
- U trekt uw toestemming voor de verwerking in en er is geen andere rechtsgrond voor de verwerking;
- U verzet zich tegen de verwerking;
- De gegevens zijn onrechtmatig verwerkt;
- De gegevens moeten worden gewist om te voldoen aan een wettelijke verplichting waaraan wij zijn onderworpen.
Indien wij uw gegevens hebben gedeeld met andere entiteiten, zijn wij verplicht om hen op de hoogte te stellen van uw verzoek om verwijdering.
Recht op beperking van de verwerking
U hebt het recht om onder bepaalde voorwaarden de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens te verkrijgen. Dit recht kan van toepassing zijn in verschillende situaties en kan andere rechten aanvullen.
Indien de beperking van de verwerking niet langer van toepassing is, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen.
Recht op gegevensoverdraagbaarheid
Indien wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een contract of uw toestemming en de verwerking plaatsvindt via geautomatiseerde processen, kunt u ons verzoeken om al uw persoonsgegevens over te dragen of over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
Recht om uw toestemming in te trekken
Wanneer de verwerking is gebaseerd op uw toestemming, hebt u het recht om deze toestemming op elk moment in te trekken. Deze intrekking doet echter geen afbreuk aan de rechtmatigheid van de verwerkingen die zijn uitgevoerd voordat u uw toestemming heeft ingetrokken.
Hoe kunt u uw rechten uitoefenen?
Om uw rechten uit te oefenen, kunt u ons een schriftelijk, gedateerd en ondertekend verzoek sturen, per post of per e-mail (zie contactgegevens hieronder).
Om u te helpen bij het uitoefenen van uw rechten, moeten we controleren of uw verzoek daadwerkelijk betrekking heeft op uw persoonsgegevens. We kunnen u om aanvullende informatie vragen als het redelijkerwijs niet mogelijk is om u te identificeren met de informatie die wij hebben.
Wij zijn verplicht om u informatie te verstrekken over de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van uw verzoek, en dit binnen een redelijke termijn en in elk geval binnen een maand na ontvangst van uw verzoek.
Indien nodig kan deze termijn met twee maanden worden verlengd indien dit gerechtvaardigd is door de complexiteit of het aantal verzoeken. In dat geval zijn wij verplicht u binnen een maand na ontvangst van het verzoek op de hoogte te stellen van een dergelijke verlenging.
Wij hebben de mogelijkheid om uw verzoek om uw rechten uit te oefenen te weigeren indien:
- We niet in staat zijn om de persoon te identificeren die het verzoek indient;
- De verzoeken duidelijk ongegrond of buitensporig zijn, met name vanwege hun repetitieve karakter of de technische moeilijkheid om de gegevens te structureren.
In geval van een geweigerd verzoek, heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit of om een gerechtelijke procedure aanhangig te maken.
6. Hoe kunt u contact met ons opnemen?
Voor vragen en/of klachten over dit beleid, aarzel niet om contact met ons op te nemen:
Per post: Venelle de la Réserve nr. 2, 1301 Waver
Per e-mail: [email protected]